F3K World Championship 2013 Herning Dánsko

Dění na ploše můžeme sledovat zde. A výsledky tady.

WC Denmark, finále 27.7.2013

Dnes finále.
Nad ránem se přehnala bouřka a celkem dost sprchlo. Od 9 hodin ale už do nás pere sluníčko. Finále začínají lítat Junioři a střídají je senioři. Vzduch je díky rannímu dešti hustý, zatím moc nefouká.

Musím opravit úlohu, létá se 3 poslední.
Jdeme na to, Ondra s Pavlem jdou úplně na druhou stranu plochy. Juniorům to z té strany chodilo v každém letu. Ondrovi první let nevyšel a opakuje. A dal to, druhý let dal v pohodě a třetí let dává také do plných. Ondra měl jemnou výhodu díky opakování. Piloti, kteří házeli na čas před ním mu ukázali vzduch, kde to nosí.

V druhé úloze se lítá Poslední a předposlední let.
Je chvíli pauza. První opět poletí junioři. A letí senioři. Ondra se chytal hodně nízko v obou letech. Ale má to opět za 1000 bodů. Lítá s lehkým JJEdgem a oproti druhým pilotů háže menší výšky.

V třetí je 3x 3:20.
Vzduch se začíná hodně přehřívat. Junioři to nemají jednoduché. Dávají tomu ale maximum. Vždyť jde o finále. :-) Opět jdou na plochu senioři. Ondra pro změnu zůstává ve středu. Vypadá to, že to budou kluci lítat za námi. Počítají s tím, že se termiky budou trhat o křoví za námi. Celou soutěž chodil napovídat Ondrovi Pavel, odvádí perfektní práci i ve finále.
První hod se mu povedl a šel hned do termiky. Při druhém mu éro vypadlo z ruky, ale naštěstí si před tím očuchal vzduch a šel hned do další termiky. Třetí hod byl jak přes kopírák. Ondra tam nechal 4 vteřiny. Perfektní výkon.

Ve čtvrté se lítá Poker.
Ondra si nahlásil 9:58. A bohužel to nenalítal. Byl nervózní z hodu a točil se na 2x. Asi měl strach aby tam nešel brzo. Bohužel hody s lehoušem oproti konkurenci jsou o 10m míň.
Důvody nenalítání rozebírat nebudu. Prostě má Ondra první škrtačku. Je potřeba uklidnit nervy a soustředit se na další lety.
Měli jsme 1 hodinu pauzu na oběd. Byl prostor uklidnit nervy. Smůla byla, že když jsme se vrátili na plochu tak Ondra měl nalomenou výškovku. Museli jsme ji vyztužit uhlíkovým rovingem.

V páté se lítá 1,2,3 a 4 minuty.
Ondra se v přípravném čase do toho pořádně opřel. VOP vydržela, dál to lítá s JJEdge. Ondrovi se bohužel moc nedaří. V prvním letu dal 4 minuty. V druhém letu letěl ve špatném vzduchu a dal 1 minutu. Pozdě se rozhodl, že poletí jen minutu a nechal tam bohužel 4-5 vteřin. V třetím letu letěl 3 minutu a těsně před přistáním mu éro spadlo a musel měnit éro. Ztratil další cenné vteřiny díky tomu, že musel donést éro do čenž boxu v kterém měl druhé éro. Poslední 2 minutový let dal, ale je tam určitě velká ztráta. Ondra spadl díky tomu, že neměl nabité letadlo. Problém byl asi díky tomu, že jak jsme byli na oběd tak éro se vytrhlo z nabíječky a nenabilo se. Otevřel brzdy a éro spadlo díky nízkému napěti. Nic se nedaří. :-(

V šesté 5x2 min.
Junioři jdou na plac, letí se poslední úloha. Smekám před nimi. Většina z nich lítá velmi vyzrále.
Konečné pořadí:
1. Jason Weber RSA
2. Mykola Horban UKR
3. Ma Finke SER

Senioři šli na plac. Ondra to zaletěl solidně. Nechal tam 8 vteřin. Tak a je dobojováno. A není, budou se rozlítávat Henrik Vogler z Německa a Igor Butseroga z Ukrajiny. Čeká se, jak si piloti nabijí baterky v modelech. Ještě se řeší co a jak dál. V posledním letu Igor ztratil  5 vteřin a Henrik 6 vteřin. Strašně se to protahuje.
Už jsou na place, lítá se 5x2min.
První hod oba stejná výška, Henrik šel hned do dobrého vzduchu, Igor chvíli hledal, ale také nalítal. Druhý hod házeli současně. Opět stejná situace jak první hod. Třetí hod, opět házeli současně. Šli do stejného vzduchu, nevyšlo to a berou hodně nízkou termiku. Jsou to profíci, oba vytočili. Čtvrtý hod nevyšel Ukrajinci a spadl. Nabírá termiku snad z 10m. To jsou nervy. Bohužel mu to nedalo. A přistál daleko. Henrik v klidu dolítává poslední let.

Konečné pořadí:
1.Henrik Vogler GER
2.Igo Butseroga UKR
3.Jonas Ekman SWE

Tak a teď vše spakovat a zítra ráno vyjíždíme směr ČR.

WC Denmark, 5. den

Dnes se dolítávalo 15 kolo. Ráno nás opět překvapilo počasí. Poprvé ráno vydržela mlha až do cca 9:30. Proto se posouval start prvního lítání. Ondra dolítával a dal to za 1000 bodů.

Ráno nás příjemně překvapila návštěva z ČR. Přijel za námi Jarda se švárou a Roman. Hlavně nám dovezl naši vlajku a povzbudit celý team.

V 16. kole v první rundě lítá Milan. Lítá se Poslední let s pracákem 7 min. Milan to dal za 1000 bodů. Ondra a Pavel startovali na podruhé a také to mají za 1000 bodů. Čekám na výsledky, protože v předposlední rundě nenalítal Marc Werth. To by nám mohlo pomoci v pořadí teamu, a pomohlo. Teď to jen udržet, nebo přidat ještě dalších 60 bodů na třetí místo v teamech. :-)

Měli jsme teď pauzu na oběd. Po obědě se dolítává 16 kolo a potom ještě lítají junioři. Po 11 hodině se zvedla mlha a opět do nás pere sluníčko. Dnes to máme s bezvětřím.

V 17 kole se lítá 5 společných startů. Tato úloha by mohla hodně zamíchat s pořadím.

První šel Milan a odvedl špičkovou práci. Počkáme si na výsledky, ale jsem 100% jistý že má 1000 bodů. Jen jsem zvědav, kolik všem dal.Ve 4 rundě letí Ondra a v poslední Pavel. Ondra bere 1000 bodů a je ve finále. Pavel makal snad na 150%. Bohužel mu chybělo na přistání v posledním letu 5m. Neumím popsat celý let jak jej zvládl je to pan pilot. I to se bohužel stává.
Máme toho za celý týden všichni plné zuby. Teď se musíme maximálně soustředit na Ondru, který letí zítra finále.

Konečné výsledky WC:

Ondra 4.
Pavel 15.
Milan 23.

V teamech jsme 4.

Výsledek je to špičkový. Kluci díky.

Bylo potřeba si před finále odrazit. Proto vznikl rychlý nápad zajet se ještě jednou podívat k moři. Je to doopravdy krásný zážitek. Vzniklo spoustu pěkných fotek. Některé jsou na google+. Fotil i Roman, tak věřím, že časem dá odkaz na své fotky. A Ilja mu zase určitě pošle natočené videa, odkaz na ně bude později pod článkem.
Večer jsme měli již hodně komorní, kluci byly unaveni z noční cesty z ČR a my toho měli také za celý týden dost. Tak jsme jen ugrilovali maso, povečeřeli a šli spát.

Zítra držte Ondrovi palce, letí se finále. Je naplánováno 6 kol a měli by se letět tyto úlohy:

1. Tři nejdelší lety ( 3x3:20 min. )
2. Poslední a předposlední let
3. Všichni nahoru 5 letů
4. Poker
5. 5x 2 min.
6. 1,2,3 a 4 min.

WC Denmark, 4. den

Hned ráno jsme začínali 3 nejdelšími lety v 12 kole.
Musím to zaťukat, Ondra a Milan to mají za 1000 bodů. Kluci to nalítali s přehledem. Pavel ztratil jen 9 bodů ( bere 991 ) Kluci se do toho zase pěkně obouvají. :-) Milanovi po včerejší opravě Vortex chodí bez problému. To je dobře.

Další úloha 13 se lítají společné starty, ale s 5 lety.
První letí Pavel a bere 1000 bodů. V 3 letu se ve vzduchu srazil a byl adrenalin rychle zaběhnout do depa pro izolepu a opravit mu křídlo (po srážce jej měl otevřené na náběžce u trupu). Pavlovi už odpočítávali čas na hod a Milan dodělával opravu. Uff zvládli to špičkově. V ČR tuto úlohu lítáme jen na 3 lety. Těch 5 je pěkně náročných.
Ondra to nakonec také dal za 1000. Volil špatně vzduch v prvním letu, kdy dostal 43 vteřin. Naštěstí hned v druhém letu je vrátil a ještě něco přidal. Zbytek letů si již pohlídal.
Jako poslední letěl Milan. Bohužel to nevyšlo v prvním letu a ostatní si to po zbytek letů pohlídali. Bral 874 bodů. Tato úloha se pěkně protáhla.

Ve 14 kole letíme opět 3 ze 6.
Ondra si vyrobil bohužel škrtačku 868 bodů. Vzal si těžké éro a vítr utichl. Pavel a Milan to dali za 1000 bodů.

Klukům se dnes celkem dařilo. Ondra drží průběžně 5 místo, Pavel je 14 a Milan 28. V teamech jsme na 5 místě.

Zapomněl jsem předevčírem napsat zajímavý způsob jak získat horký vzduch, aby se mohlo nahřát křídlo a nakroutit negativy. Rusáci nám to tady předvedli v přímém přenosu. Nastartovali auto, druhý lehl pod výfuk a nahříval výfukovými zplodinami křídlo a v rukou překrucoval. :-) Co nakroutil to netuším. :-)

WC Denmark, 3. den

V 9. kole se lítá 3 nejdelší lety (3x 3:20).
Ondra si spravil chuť a má to za 998 bodů, Pavel 950 a Milan bohužel škrtačku. Měl problém s flatrem na křidélku. Po kole jsme měnili jeden kulák na křidélku.
Házel Vortexe jen do poloviční obvyklé výšky. Dnes bylo od rána krásné počasí s jemným východním větrem. Do oběda se pomalu vítr zvedá. Sluníčko do nás stále pere.
Dnes se lítá jen do 16:30 hod. Máme naplánovaný výlet k moři, abychom neviděli jen zelenou trávu z výletu do Dánska. Ještě jedna změna dnes, byl poprvé vyhlášena pauza na oběd.

V 10. kole se lítá postupka.
Všichni mají s přehledem 1000 bodů, až zítra Vám dám k tomuto kolu detail. :-) U Pavla bylo vidět, že má perfektně nastudované pravidla.

V 11. kole letíme Poslední a předposlední let.
Ondra s Pavlem to mají za 1000. Milanovi se nedaří, poslední let mu to nedalo. Milan musel vzít těžšího Vortexe a myslím, že ta váha tam byla znát. Na jeho lehkém Vortexovi jsme společně museli předělat táhla a páky na křidélka. Abychom odstranili flatr.

To je z lítání za dnešek vše. Díky zkrácenému lítání se část teamu vydala k moři. Měli jsme to jen cca 40 km. Musím říct, že Dánsko je moc krásná a upravená země.
Do moře jsem nakonec vlezl jen já s Iljou, Ondra nesebral odvahu. :-) Na pobřeží byly velké písečné duny porostlé trávou, nádherně by se tam svahovalo. Jak mi dá Ilja fotky z jeho foťáku, tak uvidíte.

Pavel s Milanem zůstali na letišti a štelovali lehkého Vortexe. Na jednu stranu jsem chtěl, aby kluci jeli s námi a přišli na jiné myšlenky. Z druhé strany jsem rád, že nepolevuje jejich nasazení a dělají maximum pro úspěch. Díky kluci.

WC Denmark, 2. den

Včera večer kolem 22 hod. se prováděli testovací hody s Litevským modelem Stream. Měřilo se pomocí laserového zaměřovače. Milan hodil 66m.
Ráno nás opět přivítalo jiným počasím. Před lítáním jasno a slabý vítr. Jak jsme začali lítat tak se natáhla mlha se základnou cca 40m. K tomu se rozfoukalo. Dokončovalo se 5 kolo. V rundě C letěl Onra, bohužel se mu nezadařilo a je to první škrtací výsledek. V poslední rundě F letěl Milan. A smůla se lepila na paty dál. I on si zalítal první škrtačku, bohužel v jednom letu sedl mezi přihlížející, tak to má i s 100 trestnými body. Během kola se mlha postupně zvedla a zůstala
jen vysoká oblačnost.
Dnes je tady oproti jiným dnům chladněji.V 6 kole se letí poslední dva lety..První šel Milan, naletěl celkem 6:02 a bral 882 bodů. na 1000 bodů bylo potřeba čas 6:50. Kluci laborují kolik naložit. V rundě D letěl Ondra a spravil si chuť, měl to za 1000 bodů. Naletěl na druhého o 1:42 víc. V rundě E letěl Pavel a má to za 909 bodů, první naletěl o 0:39 víc. Je potřeba team trochu uklidnit. Čeká nás ještě dlouhé lítání.
V 7. kole se letí 1,2,3 a 4 minuty. Start seniorů se trochu protahuje, mají opravu junioři. Nakonec se toto kolo klukům celkem povedlo. Nebrali sice plné body, ale ztráta byla celkem malá.
V 8. kole se letí 3 ze 6. Vzduch byl celkem přehřátý. Všichni dali první 2 tříminutové lety. Bohužel opět všichni, nedali třetí let. Výsledky jsou na stránkách mistrovství. Dnešní večer bude rozbor. :-) V teamech jsme průběžně 6.

WC Denmark, 1. den

Jsme tady 4. den a opět nás ráno překvapilo jiným počasím. Je nízká oblačnost a vane jemný severní vítr.
Začínalo se "oblíbenou" úlohou Poker. Díky nízké oblačnosti se to většinou lítá 5x2 minuty. Kluci to zaletěli velmi dobře. Ondra má 1000, Milan 993, Pavel 968 bodů. Nálada perfektní. Ondra měl opakovačku, díky chybě oficiálního časoměřiče.
 V 11 hod, jak když mávně kouzelným proutkem, oblačnost byla pryč a začíná do nás prát slunko. Jen oproti teplotám v Čechách je tady "příjemných" 24° C.
V druhém kolem se letí 5x2 min. V rundě B letí Pavel. Nechal tam jen 11 vteřin. V rundě E letí Ondra. Nechal tam 9 vteřin. Opakoval bohužel chybu jak minulý rok ve Francii. Na 3x hmatal po kolíku než jej chytil, ztratil bohužel 3 vteřiny. Milan šel hned v následující rundě F. Pomalu se ustálila nápověda. Ondrovi chodí Pavel, Pavlovi Milan a Milanovi Pavel. Klukům to takhle vyhovuje.
V třetím se letí vzrůstající čas. Všichni to dali do plných. Udělalo se fantasticky krásně a poprvé zažíváme bezvětří. Teď je to přesně o tom, udržet se v maximálním soustředění a klidu.
Ve čtvrtém kole se letí Poslední let s pracákem 7 min. Opět kluci dali do plného. Jen u Ondry to ze začátku bylo divoké, nakonec ale ustředil v silné termice.
Dobrá zpráva je, že jsme po prvních 4 kolem v teamech na 1 místě. Čeká nás ale ještě dlouhé lítání, změnit se může vše a několikrát.
V pátém kole se letí 3 nejdelší. Tuto úlohu zatím letěl jen Pavel. Vzduch vypnuli a nalítat to nebylo jednoduché. Bodové výsledky bohužel zatím neznáme.
Zítra začínáme opět v 8:30 hod. Jsem hodně zvědav jaké bude ráno počasí. Zatím co den to jinak.
Na fotkách je ukrajinský model Snipe.
Marcel

21. 7. 2013 - Druhý den předzávodu.

Začnu s popisováním pozpátku. Výsledky předzávodu: Ondra 4, Milan 6, Pavel 50, já 105, Ilja 108. Kluci předvedli velmi dobrou práci a to jak za kniplama tak s nápovědou. Technika funguje na 100%. Dnes byl na lítání opět složitý vzduch. Ráno zataženo s větrem 5-6 m/s, kolem oběda už jasno a vítr kolem 3-4 m/s. Ráno chodili termiky daleko pře náš kemp, muselo se lítat cca 300-400 m daleko. Pokud se termika trefila tak se odlítávalo 1-1,5 km daleko ( nemám to změřené, odhad :-) ). Po 12 hodině to začalo chodit i s druhé strany, jen se střídaly termiky s pořádnými klesáky. Dnes se perfektně lety podařily Ondrovi a výsledky z dnešního dne jej posunuly v žebříčku hodně nahoru. Milanovi chyběla špetka
štěstí a Pavlovi se dařilo získávat více bodů oproti prvnímu dni. Stále v koutku duše věřím, že se nám v týmech podaří velmi solidní výsledek. Kluci jsou výkonnostně hodně dobří.
Na předzávodě se odlítalo nakonec 6 kol, bylo plánováno 7. Myslím si, že ten plán byl hodně optimistický. Organizátoři odvedli perfektní práci bez zbytečných prostojů.

Odpoledně jsme absolvovali slavnostní vyhlášení výsledků předzávodu a zahájení mistrovství. Včera odpoledne přijel Tomáš Bartovský. Obdivuji jej, sedl do letadla v Turecku po ME F3J a hned letěl do Dánska na WC F3K. Po skončení odlítá na 2 dny domů a jede na WC F3B do Německa.

Zítra ráno začínáme už v 8:30 hod. Jako první se lítá Poker. Několik bláznů dnes nahlásilo 9:58 a dali to. Jsem hodně zvědav jaký průběh bude mít Poker zítra. Hlavně jak budou piloti zvládat ten 5ti denní nápor soustředění a lítání. Co mě těší hlavně, tak partie funguje špičkově.

Závěrem:
Pár lidí se mě ptá, proč jezdím na eurocontesty a s klukama druhý rok na ME a WC. To co se s nimi naučím během těch krátkých chvil, bych se musel učit daleko déle. Dnešní školení, které jsem dostal od Milana na Pokru a po tom rozebrání nastavení letadla a letových režimů nahrazuje ten strávený čas na cestách a závodech. Milan zhodnotil vzduch a přikázal mi, abych si napsal 9:58. Vzduch tam doopravdy byl, hned od začátku jsem přetáčel ostatní, někdy ve 3 minutě, když jsem letadlo měl daleko a vysoko mi ztuhly ruky a začal jsem být nervózní. Nalítal jsem 4:44, klepal se jak ratlík.

20. 7. 2013 - Swinging Denmark 1. den

V prvním kole se letí všichni nahoru. V rundě C letěl Milan a má první 1000 bodů. První start byl jistota a dali dva plných 3 minut. Druhý a třetí již bylo složitější a sedal po 1:55 a 1:45. V rundě E letí Ilja. Ilja prohlásil, že je odpaněn a pěkně si to užívá. :-) Z ranního klidu se začíná pomalu rouzfoukávat. V rundě F Ondra. Vzal si letitého Osirise. A má to za plných. V rundě G jsem šel já. Díky Milanovi se mi to podařilo také za plný. V rundě H šel Pavel, Milan jeho lítání hodnotil pozitivně.
První odblaňovací kolo je za námi. Počasí je špičkové, vítr někde kolem 5 m/s. Team šlape jak hodinky. :-)

Druhé kolo letíme 3 nejdelší.
V rundě A letí Milan a Ondra. Oba tam nechali 6 vteřin. Vzduch začal být složitěší. Je jasno a pěkně se to přehřívá. Během jednoho kola se pěkně střídá silná termika se stejně silnými klesáky. V rundě D jsme letěli zbytek teamu. Ilja, Pavel a já. Druhý čas nám pěkně ukázal Ilja, kterému radil Ondra, kde to je. V ostatních letech jsme s Pavlem lítali časy kolem 2 minut.

Průběžné výsledky jsem zatím nikde vyvěšeny neviděl. Trochu se nám to časově protahuje. Teď je 14 hod. a ještě není dolítané druhé kolo. Máme prostor aspoň doplnit živiny. :-)

V třetím kole se lítá 1,2,3,4 minuty
V rundě E jsem šel já, nezvládnutá disciplína a balast se mi stává osudný. Vítr zesílil. Ve vzduchu jsem se jemně srazil ocasem. Musel jsem opravovat, naštěstí to šlo dobře.
V rundě F byl Pavel a Milan. Milanovi jsem šel dělat nápovědu a nechal tam 9 vteřin. V tom složitém vzduchu zalítal špičkově. Pavel byl jen o chlup horší, ale je spokojen a to je důležíté. Kluci k tomu přistupují zodpovědně, ale jde o předzávod a důležité je aby kluci měli éra v celku. V rundě H lítal Ondra, včera opravoval flatrující křídlo na JJ Edge a bohužel v tomto kole se závada opakovala na druhém křídle.

V čtvrtém kole se lítá poslední dva lety.
V rundě D jsem opět šel první opět já. Tak jsem si pěkně zaházel, časy jemně přes 1 min. Vzduch byl pro mně jemně nečitelný a podle toho vypadalo lítání. V rundě G lítal Ilja. Pro jeho Isinu už fučelo hodně. Ilja ale i v tom větru éro vodil spolehlivě a náramně si to užívá.
To je pro dnešní den vše, kolo dolítáváme zítra.

Časově se to trochu natahuje, ale stále před organizátory smekám. Mašina funguje spolehlivě.

20. 7. 2013 - Aklimatizace

Máme za sebou aklimatizační a štelovací den. Dnes se nám pěkně vystřídal vítr. Od ranních trvalých 7-8 m/s až po večerní poměrný klid. Ráno jsme byli lítat jen s Milanem. Z mé strany to byl spíš boj o letadlo, chtělo to dodělat do Brka balast. Jedna s disciplín, které budu muset ještě zvládnout. Milan jí má už zvládnutou. Pěkné mu éro v tom větru jezdilo. Po obědě si šel zalítat i zbytek. Bohužel se předpověď hlavně v síle větru mění, tak musíme všichni nachystat jak éra do větru tak lehouše. Plocha je tady obrovská a chvílemi na ní lítalo i 30 lidí. Obrovský zážitek, když si vezmu, že nás tolik cca lítá v ČR celkem. Přes to jsem nezaznamenal žádný problém.
Z novinek jsem zatím zaznamenal jen Chicco, které jsme vezli od Petra Hulíka a Snipe z Ukrajiny. K Chiccu napíšu někdy jindy. Ukrajinský Snipe vypadá ve vzduchu zajímavě. Jde vysoko vyhodit, předpokládám že je to díky menší hloubce křídla a pěkně stabilně točí.
Dnes jsme s Milanem absolvovali registraci teamu a dořešení drobné chybějící platby. Zítra je první briefing team managerů už v 8 hod. ráno.
V 9 hod. začínáme lítat předzávod. Poslední runda by měla být v 18:30 hod. Předzávod je naplánován na 7 kol. V kole bude 10 rund a v každé rundě bude lítat 12 pilotů. To bude mazec, už se na to těším. K organizátorům není co vytknout, vše funguje jak bylo přislíbeno. Dostali jsme při registraci soutěžní lístky, jsou vytištěny z programu F3Kscore. Je vidět, že jde o stabilní program, který zvládá soutěž i v této velikosti.
Poslední perlička na závěr, píšu tyto řádky v 22:50 hod. a je stále světlo jak u nás v 19 hod. Někteří piloti stále ještě lítají. :-)
PS: zase se tady hudrují pelikáni. :-)

19. 7. 2013 - První den

Ahojte všichni,
první zpráva z WC, všichni jsme dorazili v pořádku a bez problémů. Cesta až na pár zácp byla v pohodě. Dánsko nás přivítalo zataženou oblohou s vysokou oblačností.
Dnes pěkně fučí. Je tady neskutečná rovina a pokud mě na hodinkách nelže výškoměr tak jsme -24 m pod hladinou moře. Vše je na místě nachystáno a funkční. (dokonce i wifi :-))
Team je v perfektním rozpoložení a už se všichni těší na lítání. :-) Kemp je zatím poloprázdný.
Dnes nás čeká seznámení s plochou a doladění letadel na místní podmínky.